torsdag 13 augusti 2015

Innan graviditeten!

Redan på min ettårskontroll I November så berättade jag att jag planerade och ville  bli gravid inom ett par månader. Så då kollade dom extra på ex folsyra och järn. Jag låg som nämnt bra i alla värden och tog redan då dubbel dos folsyra. (400mikrog i multivitaminen och 400mikrog i tillskott)
Vissa opade rekommenderas en receptbelagd högdos folsyra. Detta pga att vi kan tänkas ha en bris på grund av begränsat upptag och intag av folatrik mat. Det behövde alltså inte jag eftersom jag låg bra till.
Men planerar du att bli gravid så kontakta mottagningen och kolla vad de rekommenderar dig.
Det är väl det viktigaste innan man blir gravid, Folsyra! 
"Många får i dag i sig för lite folat från maten och genom att ta folsyratillskott i god tid före graviditeten kan man minska antalet barn som föds med, eller foster som aborteras på grund av, ryggmärgsbråck. Eftersom inte alla graviditeter är planerade rekommenderas alla som kan tänkas bli gravida att ta folsyratillskott."
(http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/folsyra-for-kvinnor/)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar