söndag 23 februari 2014

Kommentarer

Förra veckan var jag bortrest så det blev ingen onsdagsvägning, så nästa gång blir på onsdag och då har det gått två veckor sen sist. Det ska bli spännande och se vad jag väger då.

Sista tiden har jag fått väldigt mycket kommentarer om mitt utseende.
"Herregud vad smal du har blivit!"
"Ska du gå ner 25 kilo till, det kommer inte finnas något kvar"
"Din mage har ju helt försvunnit"

Osv. Osv.

1. Nej det har jag inte; jag väger fortfarande tokmycket.
2. Nej, det kommer finnas kvar 75 härliga kilo och jag kommer ha ett hälsosamt BMI på 25.
3. Nej, jag har burit ett barn i min mage, den kommer aldrig försvinna. Men den har blivit mindre.

Jag vet inte vad jag tycker om att viktnedgång automatiskt verkar innebära att det är frittfram för att kommentera personens kropp?






4 kommentarer:

  1. Jag måste hålla med om att man känner sig lite smått obekväm ibland med alla kommentarer.. gillar verkligen inte "..vad smal du blivit... finns inget kvar.... nu får du inte gå ner mer" osv. Jag förstår att de menar det vänligt och att de tycker att jag har genomgått en stor förändring.. men vad ger dem rätten att "bestämma" när jag är klar??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, inte ens jag kan ju bestämma när jag är klar. Det är ju min kropp som avgör det. Jag blir gladare för kommenterar som "vad pigg du ser ut" eller liknande.

      Radera
  2. Anonym15:26

    Klart det är tråkigt, egentligen önskar man ju att ens kropp inte hade betydelse för synen andra har på en, men tror det med folk som kommenterar med "snart försvinner du ju" är folks sätt att säga att de tycker man ser fin ut oavsett storlek och att en var fin innan med. För mig är det jobbiga med kommentarerna skräcken av att andra skulle bry sig lika mycket om min vikt som jag själv gör, men det gör ju såklart inte andra. Jag åtminstone har i många år haft mycket förakt mot min egna kropp och tror det är därför jag tar så illa upp av andras kommentarer, egentligen rädsla i onödan kanske? Kroppen ska inte ha sånt tabu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, kroppen ska inte ha ett tabu. Jag hoppas att jag kan programmera om min bild av min kropp allt eftersom jag bli starkare och mindre. För jag vill se min kropp som stark och hälsosam!

      Radera